Tips Mencari Isteri..??? JENG3…


subhanallah....=)

subhanallah....=)

Kriteria isteri idaman adalah:
1. Seorang isteri yang cantik, pandai bersolek, memasak dan mengurus rumah.
2. Seorang isteri yang periang, bertenaga, dapat membuat kita tertawa dan menghibur dikala duka.
3. Seorang isteri yang memahami, soleh, jujur, taat beribadah dan dapat dipercaya.
4. Seorang isteri yang dapat memahami dan memuaskan anda secara lahir batin dan di tempat tidur.
5. Tapi yang paling penting adalah ke empat-empat istri tersebut di atas tidak saling mengenal satu sama lain…

Hehe, main2 je, bukan tips yang sebenar tu. Hamboi3…bersemangat guys2 kat luar sana ye? (Mane yang dalam dan mane yang luar saya pon kurang pasti, maaf..=p) Bercakap mengenai mencari calon isteri, sudahkah anda menjadi ‘carian’ calon suami? Maksudnya secara mudah,sudahkah anda melayakkan diri menjadi calon suami? Hmm, mungkin lelaki tak perlu ambil berat tentang ini, sebab lelaki sedang kepupusan!! Perempuan sedang mencari lelaki!!

Hehe..oklah, kembali dalam nada serius, sudahkah anda? Yang sudah, syabas! Anda layak untuk menjadi suami dan bapa yang baik. Yang belum, mari kita renungkan bersama. Seorang lelaki bertanggungjawab memimpin keluarganya ke jalan yang benar…

Bak bapa ketam yang berjalan bengkok, yang ingin mengajar anaknya berjalan lurus. Mahukah anaknya berjalan lurus? Tidak mungkin…Mungkin si anak ketam itu akan mengungkapkan satu firman tuhan, “Besarlah kemarahan/kemurkaan Allah bagi sesiapa yang tidak melakukan ape yang die perkatakan” (AQ 61:3)

Perghhhh, alim si anak ketam ni kan? Hmm, adakah seorang ayah yang tak cukup ‘baik’ layak untuk mendapat anak atau isteri yang baik? Saya selalu mengatakan, kita sebagai orang melayu yang beragama Islam, mestilah mengikut ajaran Islam…tidak kira kita baik atau tidak, alim atau tidak, sekolah agama atau tidak, kite harus mempelajari dan ambil tahu tentang Islam. Ape itu Islam? Benarkah Islam itu dari tuhan? Apakah yang diajar oleh Islam? Apakah yang dilarang dalam Islam? Kan soalan2 yang bagus tu? (Hehe…mungkin korang bole timbulkan soalan yang lagi bagus dari tu. =p)

Yang penting, kita CUBA belajar dan ambil tahu tentang apa sebenarnya agama Islam. Jadi,bukalah minda dan fikiran anda apabila mendengar tentang agama. Janganlah melenting dan mengelakkan diri dari perkara2 agama. Ye kawan2? Hehe, selamat mengkaji. Selamat berfikir. Berfikirlah. Do your best effort.=)

TIPS mencari isteri??? Jeng3….Hehe….

-S.U.R. Muslim-

Advertisements
Published in: on November 30, 2008 at 8:19 am  Comments (16)  

The URI to TrackBack this entry is: https://drrazi.wordpress.com/2008/11/30/tips-mencari-isteri-jeng3/trackback/

RSS feed for comments on this post.

16 KomenTinggalkan komen

  1. salam…
    oooo…padan la tanak turun ragbi..sibuk cari calon isteri
    cehhhh
    hahahah….
    tapi radzi…teori mudah…nak buat payah gak…
    yer tak..tapi tak cube tak tau ar…takkan sume nak bergolek..

  2. erk..speechless

    umpan dengan tajuk yg org tertarik nak bace. tapi mengajak untuk org kenal Islam..bravo..saya juga tertipu..

    “Hmm, mungkin lelaki tak perlu ambil berat tentang ini, sebab lelaki sedang kepupusan!! Perempuan sedang mencari lelaki!!”

    jgn la buta sebab laki makin sikit, fikir juga siapa yg bole jd imam n didik diri. yeah.

    (24:26) perbaiki diri. percaya pdNya.

    -saya tak jiwang Xp-

  3. ini tips utk mencari isteri-isteri bknnya isteri… hehehe

  4. Kenali Islam ya!

    Baiklah.

    Masalah yang sebenar bukanlah
    1) Yahudi / Kristian
    2) Kapitalisme
    3) Barat

    Masalah sebenar ialah kita sebagai muslim tidak menggunakan ‘common sense’ dengan cara yang betul.Eye ,ear ,nose ,mouth ,brain.Tak perlu salahkan orang lain bukan?

    Ayuh melihat pada etomologi perkataan Islam itu sendiri.
    http://www.shareislam.com/

  5. Kata Syeikh Yusuf Estes kita perlu melihat pada etomologi perkataan Islam itu sendiri.

    Beliau menambah jika sesiapa bertanya tentang Islam ,simply say thank you for asking me about my religion.Then ,smile.

  6. Huh..selamat gue dok baca.terus ke komen…haha

  7. tajuk bukan main..
    hehhe..
    takpe..antum2 sume dah besar..saye memahami.. :p

    p/s: untuk semua benda islam da bagi panduan 😀
    sbb tu kne knal islam dgn lebih mendalam~

  8. why with da number 5?
    wut do u mean by “keempat empat isteri”?
    why must u put different wife with different “quality”?
    why dun u just say one woman, one wife, who has all dat…?
    urm…

  9. hmm..salam…slmt bjuang menjadi imam yg layak utk mendapat seorg isteri solehah…

  10. wah. ni kene copypaste nih. sng skit nnt. hehe.

    join youthsays-malaysia’s largest youth community and enjoy some benefit too.

    http://youthsays.com/go/4v

  11. to dr hakim : orang tak turun rugby bukan sebab cari isteri la..bukan bole jmpe tepi jalan daa…hehe. btul3, takkan datang bergolek punye, sume kene usaha.=)

    to puding caramel : saya tak jiwang jugak! lalala~

    to gerektua : hehe,oranglain tak perasan bro, so senyap2 jela ek? hehe…

    to mulabelajarhentimimpi : yup, ask me bout my religion please…

    to Ibnu Aiman : cess…ade ke patot gi komen terus. orang lain duk jadi pembaca senyap dok bagi komen mg bagi komen ssaje! (gune intonasi tengganu tau? -maksudnya bagi komen semata2 je!=p)

    to duha89 : amboi,”antum sume dah besar” ye? ish3…=p

    nur taufiqah idris : its just a joke my dear friend, janganlah take it seriously sangat…ye? hehe. ya, its for ‘one ideal’ person actually.=)

    to princess alessandra : amiiiiiinnn…..

    to magma3637 : senang sket nak ape? nak tambah cawangan? jangan bro,kalau tak berlaku adil nanti saya plak yg dapat saham. hehe…

  12. cess punyala tekun baca 1,2,3,4. Smpai part 5 terus tepuk dahi! -_-”

    (tekun baca ada makna tu, syeikh. lalala~)

  13. salam,hmm sekali lagi setuju dgn puding caramel. bilangan lelaki yg agak kurang berbanding wanita bukanla alasan utk wanita just grab any man they can. persoalan paling utama mampukah dia menjadi imam kita. terkadang teruji jg bia parents tya psl bila nk kahwin tapi bila fikirkan kualiti lelaki yg ada, hmm kena byk2kan doa dan bersangka baik dgn Allah, moga dipertemukan dgn lelaki mukmin yg terbaik. Aamiin

  14. Assalamualaikum….

    benar…mencari lelaki utk menjadi imam ni sgt2 susah…huhuhu…bile di alam pekerjaan lagi susah…tp yg penting…diri mau soleh@solehah dl…br dpt yg solehah@soleh kan… =) insyaAllah..janji Allah sentiasa benar….ikhlas dan sabar…itu indah nya Islam…AAC

  15. wanita yg baik untuk lelaki yang baik…lelaki yang baik juga Allah janjikan wanita yang baik buatnya..

    sy ingat lagi pesan ustazah..kalau nak pasangan kite baik, kita pun kena berusaha jadi baik.. sy stuju dgn afni.. janji Allah sntiasa benar….

    kan kan kan? hehe

  16. Salam..

    Mmg btul..wanita yg baik hnya untuk lelaki yg baik jer…so sme2 la kita jga klakuan kita..x kira lelaki atau wanita,sme2 la kita muhasabah diri dan memperbaiki keburukan yg ade pd kita..mmg x dinafikan setiap org ade klmahan n kburukn msing2 trmasuk sy,tetapi kita blh mmperbaiki klemahan itu jika kita ade keinginan untuk berubah..

    Sekadar pandangan dri sy..:)


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: