Dept. of Nuclear Medicine : POSITIF!


Diriwayatkan dari dr.Budi SpKN (Specialist in Nuclear Medicine), dia mendengar Mario Teguh berkata :

“Di dalam kehidupan ini KEBERHASILAN dan KEGAGALAN itu adalah seimbang 50 persen 50 persen pada setiap individu.”

Sekarang saya berada di department kecil yang tempoh ‘rotation’nya hanya seminggu. Minggu ini berada di Department of Nuclear Medicine atau lebih dikenali dengan Bagian Kedokteran Nuklir di Rumah Sakit Hasan Sadikin, Bandung ini. Isnin masuk department, esok, Jumaat, sudah ujian akhir department. Minggu depan ke department lain pula. Semoga berjalan lancar dan dipermudahkan ujian saya esok hari, amiiin….

Nuclear Medicine

Pernah suatu ketika seorang daripada dua orang ‘rakan sejawat’ saya di department ini memegang syringe (jarum suntik) berisi zat radioaktif tanpa memakai lapik/pelindung apa-apa.

“Eh, jangan pegang begitu dong!”, tegur seorang doctor residen. (Residen adalah doctor calon specialist yang sedang melanjutkan pengajian specialistnya)

Maka berubahlah wajah ‘rakan sejawat’ saya tersebut akibat ketakutan terkena radiasi dari zat radioaktif nuclear tadi…

“Haa…lo udah kena radiasi tu. Ntar lo ga bisa hamil!”, sakat saya sambil diiringi gelak tawa yang agak kejam. Hohoho~

NUCLEAR MEDICINE

Seorang yang diterapi dengan zat radioaktif tidak boleh mendekati/tidur sebilik dengan ibu hamil dan anak-anak kecil selama beberapa bulan….

Hari pertama masuk ke Department of Nuclear Medicine ini saya mempunyai keraguan tentang kepentingan dan keperluan ilmu perubatan yang satu ini. Adakah manfaat lebih besar dari mudharat??? Adakah SELAMAT/AMAN bagi pegawai-pegawai kesihatan yang terpapar dengan radioaktif ini selama mereka bekerja sehari-hari??? Adakah MANFAAT buat pesakit/pasien melebihi MUDHARAT buat tenaga kesihatan???? Jika pesakit/pasien selamat dan sihat,tetapi TENAGA KESIHATAN sendiri sakit, adakah berbaloi bekerja di sini???

Hari ini penjelasan dan ‘pencerahan’ dari Dr.Budi SpKN sedikit sebanyak telah berjaya membuka mata dan hati saya. Kenapa? Ya, mari kita berbicara tentang untung dan rugi, hidup dan mati, bahagia dan  sakit hati….

Handphone radiation - memang ada, tahu kan?!

Kalau memikirkan nuclear medicine ini memancarkan radiasi, banyak juga benda lain yang memancarkan radiasi. Matahari, computer, telefon bimbit, dan microwave juga mengeluarkan pancaran radiasi. Dan semuanya membahayakan, jika ianya berlebihan dan digunakan tidak sesuai peraturan. Begitu juga dengan kehidupan di dunia…

Setiap perkara ada baik dan buruknya

Setiap benda ada manfaat dan mudharatnya

Setiap usaha ada berjaya dan gagalnya

Setiap makhluk ada masa hidup dan matinya.

Mengulang kata-kata Mario Teguh yang di’naqal’kan oleh dr.Budi di atas, kehidupan kita ini TIDAK SELALUNYA DIATAS….

Dan kehidupan kita ini juga TIDAK SELALUNYA DIBAWAH….

Semua orang pasti ada baik dan buruknya, ada kelebihan dan kekurangannya, ada keberuntungan dan ke’malang’annya.

MUSTAHIL seorang itu dilahirkan petah berbicara, muda menjadi kaya, tua menjadi kaya-raya, hidup berfoya-foya, mati bergaya, di akhirat masuk syurga, MUSTAHHHHHHIL!

Setiap orang pasti ada kelebihan dan kekurangan. Dan kelebihan itulah yang harus kita fikirkan, harus kita maksimalkan. Bukan kekurangan dan kesilapan, diulang-ulang dan diungkitkan.

Kadang kita gembira, kadang kita bersedih…

Kadang kita berjaya, kadang kita berduka…

Namun itu semua roda kehidupan kita…

Jangan sangka oranglain gembira, sentiasa beruntung dan tidak pernah berduka. Orang kaya, pandai, bergaya, mungkin saja berpenyakit bermasalah segala, pening kepala, tidur tak lena, mati kena stroke/sakit jantung dan sebagainya. Tetapi kita, (yang sering kita anggap malang dan tidak berjaya) lupakah kita pada nikmat-nikmat yang kita rasa? Yang sentiasa diberikan dalam tidak sedar pada kita dan keluarga kita? Jangan berburuk sangka dengan Yang Maha Esa…..

Saya terkenang kata-kata yang selalu diungkapkan oleh adik tercinta…

Bestfriend Forever lah!=p

“Abang tu semua yang abang nak mesti abang dapat. Dapat nombor satu, masuk asrama penuh, exam cemerlang… Tapi semua yang adik nak mesti adik tak dapat.”

Sedih mendengarnya…

Sedarlah adikku, abangmu ini ada kelebihan, ada juga kecacatan dan kekurangan. Adik peramah dan ramai kawan, abang pendiam kurang kawan. Adik sihat banyak makan, abang kurus walaupun dah puas makan. Adik ‘handsome’ ramai tertawan, abang ‘macho’ tak ramai yang tertawan. (Errr…=p) Dan paling penting, I’m NOT always lucky as you think I am, I have GOUT! Baru 25 tahun kot? Huhuhuh~

Kesimpulannya, jangan mengenang apa yang kita tiada. Kejar dan berbahagialah dengan apa yang kita ada. Mati itu pasti, tetapi kebahagiaan itu harus dicari. Kenapa mengenang mati kalau hari ini boleh berbakti dan bergembira. Jangan bersedih, BERBAHAGIALAH!

p/s : Agak lari sedikit dengan intro Nuclear Medicine, tetapi semoga kita sentiasa bersikap positif dan berbaik sangka pada tuhan. Berkenaan fakta yang di ‘bold’kan di atas, sebenarnya ianya ada sambungan, jadi jangan takut. Peace! (^^,)v

Seorang yang diterapi dengan zat radioaktif tidak boleh mendekati/tidur sebilik dengan ibu hamil dan anak-anak kecil selama beberapa bulan….kerana ingin MENCEGAH dari SEBARANG KEMUNGKINAN BURUK. Tiada sebarang penelitian yang menunjukkan zat radioaktif yang digunakan untuk terapi ini (dosage yang paling kecil) memberi kesan buruk pada ibu hamil dan anak-anak. TIADA. Saranan itu hanyalah untuk MENCEGAH.

Advertisements
Published in: on April 28, 2011 at 5:25 pm  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://drrazi.wordpress.com/2011/04/28/dept-nuclear-medicine-positif/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 KomenTinggalkan komen

  1. ok, macam takut jugak baca..

    mungkin kita perlu berhati-hati n bersederhana je lah kot..

    p/s:takleh skip eh department tu?

  2. duha, takut ek? hehehe…
    tenang aja. kan dah tuleh kat atas tu, dosage/zat radioaktif nuclear yang digunakan paling minimum, insyaAllah takde pape…
    besides, kan Allah yang menentukan baik buruk kesudahan kita, kita berusaha sebaik mungkin dan bertawakal je padaNYA. kepadaNYA sahajalah tempat kita menyerahkn segala urusan kita….=)

    p/s: mana boleh kak oi! amboi…tau la tgh pk ms dpn, tp masuk department ni sminggu je takkan effect fertility anda kot….hehehehe~ =p

    • haha..kesitu pulak dia~

      ok2, seminggu je kan.. 😀

  3. ermmm..mcm tu ea..baru taw..


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: