Ilmu Bersalin untuk Lelaki dan Perempuan (15SX)


Manusia diciptakan lelaki dan perempuan berbeza peranan dan tanggungjawabnya. Saya kerap kali membayangkan bagaimanakah nasib dunia ini jika orang lelaki ‘juga’ dikurniakan rahim dan ‘mampu’ melahirkan anak sendiri.

“Aku dengar kau masuk hospital haritu, ada apa?” tanya Saiful kepada member baiknya Mustakeem.
“Aku beranak anak kelima aku. Sakit siot, macam ci*** sakit dia. Kurang hasam betol.” Jawab Mustakeem dengan muka tidak puas hati.

“Kau kene jahit tak masa beranak haritu?” tanya Mustafa kepada Sulaiman.
“Tak sempat, doctor tu baru nak jahit aku dah terajang dia. Sakit giler kot, pastu suruh aku kangkang pulak, memang kaki aku ni la makan dia!” Sulaiman menunjukkan kakinya yang sebesar batang pokok kelapa.

TEEEETTT!!
Hentikan lamunan! Ngeri!

***

Sungguh, seorang perempuan, wanita, kaum Hawa, memiliki kekuatan yang sangat luar biasa dalam menanggung beban dan derita mengandung dan melahirkan penerus generasi manusia. Mana tidaknya, kita yang melihat sahaja sudah dapat merasa sakitnya, apatah lagi mereka yang memikul bebannya. Bak kata orang tua-tua, berat bahu memandang, berat lagi mata memikul!

Bekerja siang malam di ruangan bersalin di hospital daerah di Sukabumi, Indonesia membuatkan saya lebih memahami dan menghayati erti sebuah pengorbanan dan kasih sayang isteri. Eh? Ok salah, erti sebuah pengorbanan dan kasih sayang IBU. Yelah, ibu, yang melahirkan. Isteri cuma membantu suami dalam proses mencipta kemungkinan. Ok ayat falsafah, tak faham sudah.

Isi penting pertama dalam tulisan merapu pertama kali ini, saya nak kongsi bagaimana proses terjadinya anak. Eh? Bukan, bagaimana proses terjadinya kehamilan dan persalinan. Proses buat anak tak payah bagitau pon takpe, semua orang tau. Proses kehamilan terjadi apabila suami dan isteri bermesra-mesra di waktu isteri sedang subur, iaitu 11 sampai 14 hari lepas hari pertama keluar haid. Sebab masa tu keluar telur yang boleh bersenyawa dengan sperma. Apakah? Entahlah, kalau tak faham takpe, ini untuk yang mahu faham sahaja. Satu lagi tanda telur keluar untuk bersedia disenyawakan dengan sperma adalah suhu tubuh naik. Nanti tanya isteri masing-masing.

Proses kehamilan, a.k.a. mengandung, perlu masa selama 37 sampai 40 minggu untuk dikira cukup bulan. Orang tua-tua kata 9 bulan 10 hari, ce kire berapa minggu. Jadinya 37 minggu 3 hari, ha bolehla. Sebelum dari itu, kalau lahir atau ada tanda-tanda nak lahir ianya premature. Kurang matang bak kata Chef Wan si tukang masak. Sekitar 30 sampai 37 minggu tu janganla gatal nak menghubungkan badan dulu kerana ada penelitian yang mengatakan kandungan airmani yang masuk ke dalam tubuh ibu waktu itu boleh merangsang contraction. Contraction di Indonesia dipanggil Mules. Tak tau kat Malaysia panggil apa. Contraction inilah yang Paling Maha Super SAKIT yang menolak/mendorong/mengeluarkan bayi dari tubuh si ibu. Kalau belum matang lagi dah kena tolak keluar, nanti bayi lahir dengan paru-paru yang tak efisien untuk bernafas nanti siapa susah? Doctor jugak…

Isi penting kedua, proses persalinan. Rahim dalam badan perempuan ade la sebeso tapak tangan. Itu kalau takde bayi kat dalamla, tapi kalau ada bayi, dia boleh membesar seperti perut lelaki-lelaki boroi yang bahagia dengan hidup mereka. Itupun kadang-kadang saiz rahim ibu tak dapat melawan saiz perut boroi orang lelaki yang tak mengandung. Eh? Maap! Pergi gym/exercise/buang lemak, brother. Peace!

Ditarik ke tiga arah berlainan

Otot rahim tak macam otot tempat lain. Dia ada tiga ‘tali’ dan tali ini akan tarik different direction. Itu yang sakit giler kome oiii!!! Fungsi penarikan otot-otot tersebut adalah untuk mengecutkan rahim sekaligus menolak bayi keluar dari pintu keluar ke dunia yang fana ini. Dan proses pengecutan rahim ini bukan sekali kecut bayi akan keluar, tapi berjam-jam! Kecut sikit, tolak bayi ke bawah sikit. Kecut sikit tolak lagi sikit. Untuk perempuan pertama kali hamil boleh jadi sampai 12 jam. Adoyai, kaum Adam takkan tahan punya. Pasti habis diterajang siapa-siapa yang berada di sekitar jika terjadinya contraction itu. “Ha, itu makan dia!” bak kata Zizan Raja Lawak.

Bila bayi dah cukup bawah, maka beliau akan cuba keluar dari pintu doraemon yang sempit. Untuk keluarkan bayi dengan cara yang betul tanpa merobekkan/mengoyakkan pintu tersebut, ini ada bebrapa tips dari bidan di hospital sini. Saya banyak belajar dari mereka, terima kasih!

1. Jangan keluarkan suara. Buat seperti anda sedang ‘membuang’ di dalam tandas. Walaupon ada orang yang suka menyanyi ketika berak. Eh salah. Buang air besar. Walaupun ada orang yang suka menyanyi ketika buang air besar, sewaktu mengeluarkan tahi pasti tak berbunyi. Oops maap lagi sekali. Kata bidan disini, “ Jangan menjerit! Jangan pakai suara. Salah caranya tu. Tahan suara dan DORONG (aka PUSH)”
*Biasanya dalam drama-drama tv mereka mengajar ibu-ibu dan bakal ibu sekalian untuk “Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhh……….. Aaaaaaaaaaaaaaaa….!!!”
TAK MEMBANTU! Trust me, I’m your doctor! Eh? Maap over.

2. Kalau takde contraction jangan meneran. Nanti tenaga habis, bila tenaga habis, bayi tidak dapat ditolak keluar. Dan akan berakhir di meja operasi. Nak ke? (Nak! Tak yah rasa sakit!) Kepada kaum Hawa yang menjawab sebegitu, saya ingin memberitahu, risiko untuk melahirkan dengan cara belah perut anda itu sangat bahaya untuk next persalinan. Untuk anak kedua atau seterusnya, rahim anda boleh koyak ketika contraction sedang berlangsung, dan pendarahan banyak akan berlaku dalam perut. Nak ke? (Sila jawab tak nak ye.Terima kasih atas kerjasama.)

Ada satu lagi perkongsian ilmu yang terakhir nak pesan. Sepanjang berada di ruangan bersalin ini banyak pengalaman yang dapat diperoleh. Salah satunya adalah ibu-ibu muda yang meraung kesakitan kerana itu merupakan proses persalinan anak pertama mereka. Seorang meraung yang lain ikut risau dan nak meraung jugak. Ai jenuh la doctor nak menahan telinga kan. Macam ni, meh saya kasi Tips ‘Menghipnotis Diri Sendiri’ supaya rasa sakit itu dapat berkurang.

Doa
Sebelum masuk ruang bersalin mintak redha suami, mintak doa mak dan ayah dahulu. Doa mereka makbul. Sila ‘percaya dan yakin’ dengan kemakbulan doa mereka. Doa mereka makbul, trust me!

Nafas.
Atur nafas denga baik. Tarik nafas menggunakan hidung dan lepas menggunakan mulut. Tarik dalam-dalam, tahan sedikit, kemudian lepas perlahan-lahan. Tenangkan fikiran.

Minda.
Kawal minda dengan cara kita tentukan apa yang mahu kita fikirkan waktu itu. Set/tetapkan untuk memikirkan perkara-perkara yang baik-baik sahaja. Kosongkan fikiran, bayangkan berada di tempat yang aman, damai, nyaman, masukkan rasa bahagia. Jika sakit dan bahagia itu boleh digantikan sebagai bola, ambil bola sakit tendang jauh-jauh, ambil bola bahagia, telan. Ce cuba bayangkan anak yang bakal lahir itu comel macam suami anda. Eh? Salah. Handsome dan menenangkan hati macam suami anda. Okla suami anda tak handsome, cuba bayangkan dia cantik dan cun macam anda. (Sorry bro, nak ambik hati diorang je). Cuba bayangkan dia menjadi anak yang soleh, cium tangan anda, peluk anda, sayang anda, insyaAllah bayangan-bayangan ini akan membuatkan anda tenang dan lupa tentang kesakitan. Atleast kurang sikit la sakitnya. Ce try! Nanti kalau anda senyum-senyum sendiri semasa anda patut sakit dan ditanya oleh suami/mak/nurse kat sebelah anda, anda boleh jawab “Saya terbayang anak saya yang bakal lahir ini sengal macam bapak dia!”

******

AKU BERSAMA SANGKAAN HAMBA-KU TERHADAP-KU. Dan Aku akan selalu bersama hamba-Ku jika dia mengingati-Ku.Kalau dia mengingati-Ku didalam dirinya,Aku mengingatinya dalam diriku.Apabila dia mengingatiku di khalayak ramai, Aku mengingatinya di tgh khalayak yang lebih ramai lagi (para malaikat dan seluruh makhluk).Apabila dia mendekati-Ku sejengkal, Aku akan mendekatinya (lebih dekat lagi) sehasta.Apabila dia mendekati-Ku sehasta, Aku mendekatinya sedepa.Apabila dia mendekati-Ku dengan berjalan, Aku mendekatinya dengan setengah berlari”Hadith Qudsi riwayat al-Bukhari

Advertisements
Published in: on Ogos 30, 2012 at 7:34 pm  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://drrazi.wordpress.com/2012/08/30/ilmu-bersalin-untuk-lelaki-dan-perempuan-15sx/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 KomenTinggalkan komen

  1. Hihi.. Teringat masa melahirkan Thalhah Zharif dulu… Naseb baik Khalis ada teman.. Kalo sorg2 xtaula,huhuhuhuhu….
    Hebat mak2 kita, branak 5,6 anak bahkan ada yg 9,10 anak..

    • Kat rs sukabumi suami tak boleh masuk, tu yang masing-masing meraung tu. jenuh doktor lelaki satu-satunya ni nak gi pujuk sorang2…=p

      Alhamdulillah dah ada pengalaman melahirkan, besar pahala orang perempuan…=)

      • Part time pujuk ibu nak bersalin rupanya 😛
        Hmm, alhamdulillah Allah bagi peluang rasa nikmat bersalin. Tapi memang reaction orang katil sebelah sangat mempengaruhi.. Huuuu…
        Doakan aku jadi ibu, isteri, anak yang baik 🙂

  2. Nice one..bagusla sempoi..sebelum ni baca/ dengar benda2 ni semua dalam nada serius –“


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: