I’M twentySIX …AND I KNOW IT! (^^,)


“Happy Birthday!”
“Selamat Hari Lahir!”
“Selamat Hari jadi!”

“Selamat Ulangtahun Kelahiran!”
“Met Ultah!”
“HB!”

Berbagai ucapan diberikan sempena birthday saya yang ke 26 kali ini. Ya, 26. Nak kena ulang lagi? Dua puluh enam. So what?! (Tetiba emo plak, hahaha, kidding2~)

"So Sweet..." --- dari budak-budak Laman Pria Idaman

Alhamdulillah, diberikan umur sampai ke hari ini, selama 26 tahun hidup menumpang di bumi tuhan. Syukur Alhamdulillah. Telah banyak dosa dan kesilapan yang dilakukan sepanjang hidup ini, tetapi Allah tetap bagi peluang dan kesempatan untuk bernafas, sehat, handsome, macho dan masih bergaya lagi, Alhamdulillah….Huhu.=p

Ada orang yang terlalu menunggu-nunggu ‘sambutan hari kelahiran’ mereka. Bila sampai masanya, dan orang lain tidak menyambutnya a.k.a. terlupa atau tidak mengucapkan “Happy Birthday” kepada mereka, mereka mula merasa sedih dan tidak dipedulikan…

“Orang tak sayang aku…”
“Orang tak ingat kat aku…”
“Orang takde yang peduli dengan aku..”

“I’m a loner in this world, nobody loves me..”

Tetapi ada juga jenis yang tidak menghiraukan ‘hari kelahiran’ mereka ini. Sampai terlupa bahawa itu adalah hari dimana mereka mula lahir ke dunia. Dan lebih parah dari itu, tidak menghargai orang yang mengingati/memberi ucapan selamat kepada mereka.

Diantara keduanya, terdapat satu ‘norma manusiawi’ yang ingin saya bincangkan disini.

PERTAMA, kepada golongan yang sudah terbiasa menyambut birthday dan merasa kehilangan yang amat sangat jika birthday tidak disambut pada setiap tahun. Sebagai orang Islam, Allah telah menetapkan dua hari gembira untuk kita. Hari untuk kita merasa bahagia, bersuka-suka, hari untuk kita menyambutnya dengan sebaik-baiknya… Itulah Hari Raya.

Cukuplah dua hari itu untuk kita sambut semahunya, janganlah bersedih jika ‘birthday’ kita tak dihargai dan diingati oleh rakan-rakan dan keluarga. Kenapa perlu sedih dan ‘memandang serius’ perkara yang ‘biasa-biasa’? Birthday itu hanyalah hari ‘biasa-biasa’, sedangkan banyak perkara lagi yang perlu kita sedihkan… Banyak perkara lagi yang harus kita fikirkan…

Masuk syurgakah kita?

Diampunkankah dosa-dosa kita?

Mati bagaimanakah kita nantinya?

Apakah amal lebih banyak dari dosa?

KEDUA, kepada golongan yang tidak mahu dan tidak pernah ambil kisah tentang hari lahirnya lantas mengasingkan dirinya dari dunia. Ya, menyambut birthday tidak pernah diajarkan oleh nabi, para sahabat yang diredhai Allah, para pengikut sahabat, salafus soleh…

Tetapi nabi mengajarkan kita tentang akhlak bergaul dengan manusia. Apalah salahnya berterima kasih dan apalah salahnya membalas dengan senyuman dan kata-kata yang baik? Manusia makhluk sosial, dan manusia sentiasa memerlukan jamaah (atau : persatuan, public relation, networking) dalam menjalani hidup di bumi tuhan ini. Berfikir, dan bersikap adillah.

Terima kasih tak terhingga atas ucapan, smiley, post di Facebook berkenaan “selamat hari lahir” yang diberikan pada saya semalamm. Sebagai tanda hormat dan sayang saya kepada semua yang memberi ucapan, telah saya balas dengan ungkapan terima kasih dari hati yang dalam berserta senyuman hangat kepada setiap mereka (a.k.a. smiley). Itu tanda saya menghargai dan gembira dengan perhatian kawan-kawan sekalian. Terima kasih sekali lagi. (^^,)

Tetapi saya lebih menghargai orang yang MENYAMBUNG ucapan-ucapan mereka dengan DOA. Walaupun pendek, saya sangat-sangat terkesan. Dan sebenarnya, itulah ‘hadiah’ yang saya tunggu untuk dapat (jika ada yang mahu memberi) ketika birthday saya. Kata-kata ucapan itu biasa, tetapi yang luar biasa adalah kata-kata doa selepasnya.

“Happy birthday….Semoga….

“Selamat hari lahir….Semoga…

“Met Ultah….Semoga…

Segala ‘semoga-semoga’ selepas dari ucapan selamat itulah yang PALING BERMAKNA DAN BERHARGA buat saya. Dan mungkin saran saya kepada kita semua, perbanyakkanlah doa dalam ‘ucapan-ucapan selamat’ kita. Ianya memberi seribu makna buat si pemberi ucap dan penerima. =)

Sesungguhnya masyarakat dan minda manusia-manusia di zaman lampau sangat hebat dek kerana terdidik dan dibiasakan dengan sikap saling mendoakan antara satu sama lain. Dengan ucapan SALAM. Bayangkan sahaja, “Assalamualaikum” diterjemahkan ke dalam bahasa yang kita faham, dan disuruh untuk kita mengucapkannya pada orang yang kita kenal mahupun tidak kenal, setiap kali kita bertemu!

BERSEDERHANA, DAN DOAKAN ORANG LAIN SEPANJANG MASA!

I’M twentySIX…AND I KNOW IT! So what?? Hehehe~ Peace! (^^,)v

P/s : Kata-kata dan ungkapan doa yang terbaik adalah dari adik. Dan yang kedua terbaik adalah dari ayah. Menitis airmata baca. Huhu…. Dan kedua mereka merupakan yang terawal menghantar SMS malam1 Feburuary. Love your family!=)

Published in: on Februari 2, 2012 at 5:28 am  Comments (4)  

Cara Fikir : ADIL DAN BIJAKSANA


Baru-baru ini ada suatu berita yang sangat menyesakkan kepala otak. Sesak bukan kerana asthma, mahupun hemorrhage dan ischemic stroke, tetapi sesak kerana sempitnya cara fikir “Warga Millenium 2012″ ini…

Sepatutnya kita semakin maju ke depan dengan teknologi dan ilmu yang makin luas. Sepatutnya kita makin cerah memandang langit informasi dan pintar memilih mana hujan batu mana pelangi. Sepatutnya kita tidak seperti warga masa lalu yang terbantut cara fikir kerana kurangnya sumber ilmu. Itupun ada diantara mereka yang ‘maju’ dan ‘cerdas’ dalam berilmu. Kenapakah agaknya banyak diantara kita masih lembab dan kaku?

 

Timba Ilmu

Kita didedahkan dengan pelbagai kemudahan dalam mencari ilmu. Ilmu Allah itu luas, dan Allah tak melarang kita mengambil dari pelbagai cabang ilmu. Para tokoh Islam zaman dahulu pun ‘tamak’ akan bermacam-macam cabang ilmu. Mereka pakar dalam banyak bidang, dan wawasan mereka sangat luas.

Namun, sayang seribu kali sayang, kita lebih memilih untuk berfikiran sempit dan tertutup. Kita pilih bulu dalam mencari ilmu. Kita pilih cikgu. Cikgu yang tak sebulu, kita ‘set’kan dalam kepala otak bahawa “kau bukan cikgu aku, jadi kau musuhku!”. Itulah yang banyak terjadi. Bangsa manusia yang kononnya maju dan bertamadun, masih tidak boleh berfikir dengan waras dan adil.

Perang Ustaz

Kepada yang tidak tahu, belum tahu, atau malas nak ambil tahu, biar saya beritahu… Ustaz Azhar Idrus (yang saya sayangi dan hormati) telah membuat kenyataan yang terrakam di youtube bahawa ulama muda Umno atau nama lainnya ILMU, mendapat bayaran RM15000 per bulan oleh UMNO. Beliau juga mengatakan UMNO itu sekular dan sekular masuk neraka.

Jadi timbullah isu (oleh penyokong-penyokong defensive ulama muda Umno), bahawa Ustaz Azhar Idrus telah memfitnah dan seolah-olah melakukan takfir (mengkafirkan orang). Maka mereka menunjukkan bukti video youtube yang jelas membuktikan ustaz Azhar menyebut perkara tersebut.

Penyokong-penyokong Ustaz Azhar pula bangkit mempertahankan ‘tindakan salah’ itu dengan mengalihkan isu. Kata mereka, itu video lama dan sengaja dibangkitkan untuk menjatuhkan Ustaz Azhar. Kata mereka lagi, ulama muda Umno yang salah kerana memulakan ‘pergaduhan’ ini. Ulama muda Umno lebih keji kerana mereka menghina Ustaz Azhar Idrus dengan mengata beliau macam-macam.

Kepada yang tidak tahu juga, sebelumnya, Ustaz Azhar Idrus dikecam hebat oleh ‘ulama muda Umno’ (maaf saya tidak ada dalil/bukti untuk membenarkan sumber ini jadi saya letak ‘…’ pada perkataan diatas agar tidak menjadi fitnah jika ianya salah) dengan kecaman yang sangat buruk dan keji. Beliau dikritik dari segi peribadi. Siapa pun yang melakukannya, saya tidak bersetuju dan berdoa semoga Allah memberikan hidayah kepada mereka.

Ni mungkin kerja 'penyokong defensive' ulama muda Umno/ILMU

Isu Utama

Bukan isu siapa mula dulu dan siapa yang ‘lebih berat salahnya’, tapi isunya sekarang adalah cara kita menanggapi dan membuat keputusan dari masalah ini. Bagaimana cara kita seorang mad’u, dalam menghadapi masalah yang dihadapi oleh para dai’e yang kita sayangi ini? Apakah kita berpihak pada satu dai’e, dan menyerang yang satu lagi? Atau apakah kita sayang sanjungi satu dai’e, dan membenci sumpah seranah pihak yang satu lagi?

Sedarkah kita bahawa mereka adalah dai’e?  Yang menyampaikan ilmu agama kepada umat manusia?

Siapa kita untuk MENGHUKUM mereka? Siapa kita untuk MEMBENCI mereka? Siapa kita untuk menentukan soleh atau tidaknya mereka? Siapa kita untuk mencerca mereka, apatah lagi menghina dan MENTERTAWAKAN kesalahan mereka?

Jangan kerana SATU salah mereka, kita lupa segala kebaikan mereka…

Buat penyokong taksub/‘ultras’ Ustaz Azhar Idrus, beliau seorang manusia biasa dan tidak maksum.  Ulama muda Umno/ILMU mungkin tidak sefaham dengannya, tapi mereka bukan musuh kita. Kalaupun mereka saling menghina, itu bukan ikutan kita. Yang salah tetap dikatakan salah, walaupun dia guru kita. Jangan kerana dia guru kita, dia berkata kasar kita pon nak ikut sama. Benda yang tak baik jangan diikut, ORANG BODOH je yang ikut benda tak baik dari gurunya! Ulama muda umno (ILMU) terdiri dari mereka-mereka yang tinggi ilmu agamanya, banyak hafalan hadithnya, luas ilmu alqurannya, maka bersikap adillah dalam menilai dan mengambil ilmu mereka…

Buat penyokong taksub/’ultras’ ulama muda Umno(ILMU), mereka bukan utusan tuhan yang wahyu setiap perkataanya. Mereka juga manusia biasa. Ustaz Azhar Idrus mungkin tidak sefaham dengan mereka, tapi beliau bukan musuh kita. Beliau sangat dedikasi dan bersungguh-sungguh dalam mempelajari agama, beliau kreatif dan dekat dengan jiwa orang muda, beliau kelakar dan pandai bergurau senda, maka bersikap adillah dalam menilai dan mengambil ilmunya…

KENAPA KITA HARUS MEMILIH-MILIH GURU?

KENAPA KITA HARUS BIAS DENGAN ORANG-ORANG TERTENTU?

KENAPA BEGITU PREJUDICE DAN SEMPIT DALAM MENUNTUT ILMU?

Jadilah orang bijak menilai dan menafsir, setelah mendapat ilmu dari sumber yang pelbagai. Wallahua’lam…

P/s : Kita punya bacaan quran pun tak berapa betul, hafalan hadith pon tak banyak, mutabaah ibadah harian pon berterabur, degree pon tak setel lagi, solat jemaah pon tak lengkap… sibuk nak kritik kecacatan/kesalahan ulama’! WAT DE HEEEEEEYYYYY???????

Reflex buat insafi diri ini, astaghfirullah…

Published in: on Januari 15, 2012 at 8:14 am  Comments (6)  

Mari jadi budak baik! Hehe~


Ini kisah seorang belia,

Belia tampan macho bergaya,

Suka poyo dan bergurau senda,

Kepala gila tapi nak syurga…

Maaf, intro pantun diatas tiada kena mengena dengan apa yang ingin saya tulis. Hehe..

Dah lama tak menulis coretan santai, jadi entry kalini bermula dengan pantun yang “tak boleh blah”, jangan maraa! (^^,)v

Semalam, saya dipertanggungjawabkan  memberi tazkirah. Setiap malam Isnin kami para lelaki hero Malaya akan berkumpul di salah sebuah rumah kami dan akan solat jemaah, mendengar tazkirah dan “moreh”. Rutin ini dah berjalan sejak kami pertama kali menjejakkan kaki di Bumi Indonesia ini. Alhamdulillah rutin yang bermanfaat pada pendapat saya. Pikio punye pikio tajuk apa nak bagi tazkirah, saya terlihat koleksi buku motivasi di rak buku. “Magnet Diri : Cipta Pengaruh Luar Biasa” karangan penulis hebat Tuan Amin Idris.

Selalunya tazkirah diberikan berkaitan ilmu ketuhanan, tapi untuk giliran saya ini saya mahu kongsikan bab motivasi dan semangat! Baru ada kelainan! “Takde le boring member-member mendengonye nanti”, kata teman di dalam hati. Jadi teman pon membuka lah buku tersebut…

Alkisah….

Saya ‘ter’buka ke bahagian tengah buku ini, yang menyentuh tentang IMPRESI PERTAMA YANG POSITIF. (Ini bukanlah tajuk yang saya kongsikan dengan teman-teman malam semalam jadi saya ingin kongsikan di sini. Hehe~)

FIRST IMPRESSION

Kenapa first impression itu penting? Kerana dari mata turun ke hati! Eceh~

Rasanya semua orang tahu kenapa first impression itu penting. Nabi Muhammad sebelum diangkat menjadi nabi dan rasul, telah dikenali dengan gelaran “orang jujur”. Itu adalah first impression nabi pada orang-orang Quraish. Susah untuk menolak kata-kata dari “orang jujur” melainkan beliau bercakap benar semata-mata. Begitu jugalah dengan diri kita. Jika pandangan pertama kita telah dikenali dengan pandangan dan ‘kritikan’ yang buruk, bagaimana kita mahu ‘berdakwah’ kepada orang di sekitar kita?

Jadi para pendakwah harus ‘smart’, ramah, bijak, dan bergaya. Tak handsome tak kaya pon takpe, asalkan bergaya.=p

Ada beberapa perkara yang ingin saya kongsikan pada sahabat-sahabat pembaca yang sudi membaca tulisan saya ini. Iaitu tentang PANTANG LARANG dalam menjaga hubungan baik sesama manusia. Manusia itu secara umumnya ada beberapa pantang.

  1. Jangan MENGGUGAT KEBIJAKSANAAN mereka
  2. Jangan MENCABAR PERTIMBANGAN ADIL mereka
  3. Jangan MENJEJASKAN MARUAH mereka
  4.  Jangan MEROBEK KEYAKINAN DIRI mereka
  5. Jangan MENGGANGGU PENGHORMATAN DIRI mereka

Cuba kita semua sedari dan insafi, berapa banyak rakan-rakan kita yang telah kita ‘gugat kebijaksanaan mereka’? Berapa banyak keluarga, jiran, dan sahabat-sahabat kita yang telah kita ‘jejaskan maruah’ mereka, ‘memalukan’ mereka?

Matlamat tidak pernah menghalalkan cara.

Nasihatlah manusia tapi dengan menjaga PANTANG LARANGNYA. Kita menasihati dengan bahasa dan ‘cara ikut suka kita’ tapi disebalik itu kita telah membuat dia merasa BODOH mengenai dirinya.

Kita menasihati manusia dengan menjejaskan maruah dan penghormatan diri mereka, kita merobek keyakinan diri mereka, adakah kita mengharapkan mereka akan menerima dengan hati terbuka dan berubah? Adakah mereka akan mendekati kita kerana nasihat-nasihat ikhlas kita itu? Tidak! Saya yakin tidak akan ada manusia yang menyukai kita jika kita tidak menghormati dan menghargai perasaan orang yang ingin kita nasihati itu.

Sayangilah manusia seperti mana kita mahu disayangi.

Hormatilah manusia seperti mana kita mahu dihormati.

Kritiklah, eh salah, “nasihatilah”, manusia seperti mana kita mahu “dinasihati”.

Dengarkanlah hati dan perasaan manusia seperti mana kita mahu difahami dan didengari.

Saya tak cukup itu dan ini

Saya kekurangan itu dan ini

Saya lemah itu dan ini

Tapi saya sentiasa mahu berikan yang terbaik pada orang sekeliling saya

Kerana saya ingin mati sebagai seorang yang berbakti, diingati dan disayangi

Saya ingin jadi budak baik yang dikenang sampai mati! Peace! Hehehe~ (^^,)v

Fahkrul Radzi Bin Ahmad Zubir

Bandung, 18/07/2011

Published in: on Julai 18, 2011 at 7:42 pm  Tinggalkan Komen  

Awek HOT tak suka laki skema bro!!


L.E.L.A.K.I

Anda setuju dengan tajuk di atas? Ya, saya setuju!!!

Dan disebabkan itu, ramai lelaki-lelaki teruna idaman sekarang ini mengabaikan suatu perkara penting. Yelah, ini bakal menentukan imej kejantanan mereka!!! Awek HOT kot!!! Apakah perkara penting tersebut? SOLAT BERJEMAAH. Tiga sebab kenapa lelaki tak solat jemaah…

  1. TAK TAHU
  2. TAHU TAPI TAK MAHU
  3. MAHU TAPI ‘MALU’

TAK TAHU

1. Tak tahu bahawa lelaki berkewajipan untuk solat fardhu secara berjemaah lima kali sehari.

2. Tak tahu bahawa lelaki lebih afdhal solat di Masjid/Musolla berbanding di rumah.

3. Tak tahu bahawa pahala ganjaran solat jemaah SANGAT BANYAK.

4. Tak tahu Masjid/Musolla di mana.

5. Tak tahu bila azan.

6. Tak tahu solat itu apa.

7. Tak tahu dirinya Islam atau bukan. “Aku kena solat ke?”

TAHU TAPI TAK MAHU

1. Tahu lelaki harus menjaga solat berjemaah untuk menampung dosa dan tanggungjawab yang banyak (kecenderungan lelaki masuk neraka yang tinggi), tapi tetap MALAS dan TIDAK MAHU.

2. Tahu hukum hakam dan ganjaran pahala, tapi “tunggu dulu, belum sampai seru”

3. Tahu pahala tak banyak, dosa belambak, tapi YAKIN GILER DAPAT MASUK SYURGA tanpa solat jemaah lima waktu.

4. “Aku banyak kerja dan tiada waktu untuk berjalan ke Masjid/Musolla itu”

5. Tahu masjid dimana, azan pun didengar setiap waktu, tapi LEPAK DULU MAIN GAME dulu.

6. “Chill bro, lambat lagi habis waktu

MAHU TAPI “MALU”

1. Malu di’cop’ lelaki yang menjaga solat lima waktu.

2. Malu di’panggil’ BUDAK BAIK.

3. Malu ditertawakan member-member dan family, dikatakan “buang tebiat, dah nak mampos!

4. Kalau awek-awek HOT tahu habis hilang macho, perempuan modern mana suka LELAKI SKEMA.

5. Malas dan malu mahu berpakaian BAJU MELAYU, KAIN PELIKAT, KOPIAH ke Masjid/Musolla. (Sape suruh??????? Lu nak pakai jeans lusuh ngan baju Superman pon sape nak larang bro? dah itu baju yang lu pakai masa dengar azan, pakai tu jela pergi solat. Takde hal derr…)

6. Mahu tapi takde yang mengajak, malu pergi seorang diri takut dipandang semua yang ada disitu.

 

Bangkitlah wahai lelaki!

Apapun sebab dan alasan lu, gua tak kesah bro…Itu cerita lama….

Asal mulai hari ini, kita cuba jaga solat diawal waktu (berjemaah di Masjid/Musollah confirm awal waktu), dan ajak kawan-kawan kita yang lain dengan apa cara sekali pon. Nak ajak cara macam mana, lu lebih tau member lu bro. gua dah jalankan tanggungjawab gua. Sape suruh lu  baca! Muahahahahahaha~)


BANGKITLAH WAHAI PARA LELAKI MUSLIM!

KITALAH YANG BAKAL MEMIMPIN TAMADUN DAN PERADABAN DUNIA ISLAM AKHIR ZAMAN.

SETIDAK-TIDAKNYA, KITA BERUBAH KERANA KITA MAHU MASUK SYURGA!!!

Published in: on Mei 28, 2011 at 1:25 pm  Comments (12)  

Andai seorang lelaki itu datang…


Andai seorang lelaki datang kepadamu ketika kau perlukan teman…
Andai seorang lelaki datang kepadamu dengan ciri-ciri lelaki idaman…
Andai seorang lelaki datang menegur dan membuatmu terhibur…
Andai seorang lelaki datang menanyakan pendapatmu tentang dirinya…
Andai seorang lelaki datang menanyakan tentang ketampanan wajah dan keromantikan dirinya kepadamu…
Andai seorang lelaki datang memintamu membetulkan kolar baju dan rambutnya…
Andai seorang lelaki datang kepadamu sambil merapatkan badannya kepadamu…
Andai seorang lelaki datang tanpa segan silu padamu walau dirimu sudah pemalu, sopan dan ayu…
Andai datang waktu itu, apakah tindakanmu…

MUNGKIN PADA PANDANGAN LELAKI ITU,

“Kau sangat comel pada mataku”
“Kau dah seperti adik kandungku”
“Lu keras mcm tomboy takkan lu nak feeling dengan gua”
“Kau dan aku bukan alim sangat jadi tak perlu hipokrit”
“Kaulah kekasihku, kau perlukan belaian dan sokongan moral dariku”
“Aku tahu kau sunyi, aku tak kesah kalau aku kau nodai. Aku sudi dan sabar menanti”
“Oh, kau adalah bakal isteriku, aku harus berlatih dari sekarang ‘menumpangkan’ bahuku”
“Ku berbuat begini tiada yang tahu, kau takkan cerita pada orang lain”

TETAPI WAHAI PEREMPUAN, ADAKAH ITU YANG KAMU MAHU DAN DAMBAKAN? ADAKAH ITU YANG KAMU PERLUKAN?

Andai seorang lelaki itu datang…
Dan hanya dirimu pengawal gelanggang…

BERANIKAN diri untuk BERUNDUR
GAGAHKAN diri untuk TIDAK CAIR DILEBUR
TABAHKAN diri untuk menjadi PEREMPUAN EKSLUSIF YANG UNGGUL!

Perempuan yang taat hanya pada lelaki bernama ayah dan suami
Perempuan yang sedar maruah dan keunikan diri
Perempuan yang takkan cair dengan pujukan rayu ‘syaitan’ lelaki
Perempuan yang punya jati diri, berundur kerana TAK MAHU SUAMINYA NANTI DIBAYANGI BEKAS TEMAN-TEMAN LELAKI.
Sesungguhnya, neraka itu hakiki…

Ingatlah wahai diri yang bernama perempuan,
Andai seorang lelaki itu datang…
Beranikanlah diri untuk BERFIKIR dan MENOLAK dengan matang

Andai seorang lelaki itu datang….

Published in: on September 12, 2010 at 9:25 am  Comments (6)  

Andai seorang perempuan itu datang….


Andai seorang perempuan datang kepadamu ketika kau berseorangan…

Andai seorang perempuan datang dan senyum mesra memandangmu…

Andai seorang perempuan datang duduk di sebelahmu membiarkan bahu dan punggungnya bersentuhan denganmu…

Andai seorang perempuan datang menanyakan tentang bentuk badannya kepadamu…

Andai seorang perempuan datang menanyakan tentang kecantikan wajah dan badannya kepadamu…

Andai seorang perempuan datang memintamu menghilangkan daun di rambutnya…

Andai seorang perempuan datang kepadamu sambil mendedahkan bahagian- bahagian tertentu…

Andai seorang perempuan datang tanpa segan silu denganmu…

Andai datang waktu itu, apakah tindakanmu….

MUNGKIN PADA PANDANGAN PEREMPUAN ITU,

“Kau adalah kawan karibku”

“Gua takde perasaan dengan lu, so gua selambe jela dengan lu”

“Kau dah seperti abang kandungku”

“Kau dan aku bukan alim sangat jadi tak perlu hipokrit”

“Kaulah kekasihku, diri ini sepenuhnya milikmu”

“Aku tahu kau dan aku takkan mungkin berzina, kita pasti pandai mengawal diri”

“Oh, kau adalah bakal suamiku, aku harus berlatih dari sekarang mengurangkan malu”

“Ku berbuat begini tiada yang tahu, kau takkan cerita pada orang lain”

TETAPI WAHAI LELAKI, ADAKAH SELALUNYA BETUL PANDANGAN MEREKA ITU?

Andai seorang perempuan itu datang…

Dan hanya dirimu pengawal gelanggang…

BERANIKAN diri untuk MENEGUR

GAGAHKAN diri untuk BERUNDUR

TABAHKAN diri untuk menjadi LELAKI YANG UNGGUL!

Lelaki yang hormat pada hak bakal suami perempuan itu nanti

Lelaki yang hormat pada maruah kaum ibu dan adik beradik perempuannya sendiri

Lelaki yang takkan disogok dengan benda-benda free

Lelaki yang punya jati diri, menegur kerana TAK MAHU ISTERINYA NANTI BEKAS-BEKAS LELAKI

Insaflah wahai diri yang bernama lelaki,

Andai seorang perempuan itu datang…

Beranikanlah diri untuk menolak dengan matang

Andai seorang perempuan itu datang….

Published in: on Julai 9, 2010 at 1:23 pm  Comments (15)  

Ujian pada sudut pandang ‘penduduk MARS’


Tiba-tiba mahu menulis!

Sepanjang berada di minggu-minggu terakhir tahun keempat merangkap tahun terakhir di Jatinangor ini, banyak perkara yang dilalui dan dialami. Pahit getir masam manis semua ada. Tapi PAHIT GETIR itu ternyata lebih mendominasi masa-masa gawat sebegini.

Alhamdulillah. Syukur kepada tuhan, syukur yang sangat-sangat dimaksudkan. Orang perak cakap, “I really mean it!”.

KERANA MANUSIA ITU LAHIR UNTUK DIUJI.

Brother Shah - Speaker yang mahu dicontohi

Teringat jawapan Brother Shah Kirit ketika seminar Comparative Religion yang lepas tentang mengapa manusia tidak diciptakan oleh Tuhan hanya satu umat@hanya satu agama sahaja. (Kan senang takde gaduh-gaduh sape betol sape salah?) TETAPI, tuhan tidak berbuat begitu kerana manusia dicipta untuk DIUJI. Siapa di antara kita yang menggunakan otak dan SANGGUP untuk berfikir dan mengkaji. Tuhan sudah tahu ADAM akan dihantar ke dunia UNTUK MENJADI KHALIFAH (pegawai/pengurus/pentadbir) DI MUKA BUMI, tapi tuhan uji Adam dengan sebuah pohon di syurga dan atas sebab itu beliau diturunkan. Beliau turun ke bumi bukan kerana beliau penjahat yang tidak layak di syurga, tetapi kerana beliau memang sebelum diciptakan lagi sudah ditakdirkan untuk menjadi khalifah bumi. UJIAN itu hanyalah penyebab Adam turun ke bumi.

Ya, Nabi Adam juga turun ke bumi kerana ujian.

Ya, Nabi Adam juga diuji!

Jadi, kenapa kita tak boleh terima kalau kita diuji?

“Hidup tak mencabar, tak bestla!”

Cara fikir begitu saya pegang selama ini untuk mencari pelbagai pengalaman dan ilmu baru tanpa jemu. Menjadi pelajar perubatan bukan penyebab untuk saya menyendiri. Dan disebabkan cara fikir begitu juga, kadang-kadang CABARAN dan UJIAN itu tidak tertahankan. BERAT!

Berat dalam erti kata, susah untuk dipikul sendiri. Jika tiada tempat untuk berkongsi dan mendapat motivasi. Alhamdulillah saya ada tuhan yang sentiasa disisi. Berkongsi dan mendapat motivasi dengan cara menangis sepuas hati, tersedu-sedu sebak menahan malu dengan dosa-dosa diri, memanjakan diri dengan sang ilahi yang sangat sayang dan memanjakan hambaNYA ini. Alhamdulillah….

Ketika berehat dari lelah kerja dan exam yang berpanjangan, saya membaca buku MEN FROM MARS, WOMEN FROM VENUS.

Planet MARS?? -Gambar Hiasan-

Geli hati saya ketika membaca asal usul Martians (baca: lelaki) dan Venusians (baca=perempuan). Di planet Mars, para Martians (penduduk Mars/para lelaki) sangat mementingkan kuasa, competency, keberkesanan dan pencapaian. Mereka membuat sesuatu perkara kerana INGIN MEMBUKTIKAN KEBOLEHAN mereka, dan meningkatkan prestasi serta skills mereka. Mereka lebih tertarik dengan ‘objek dan benda’ berbanding ‘manusia dan perasaan’. Mencapai matlamat merupakan perkara WAJIB bagi setiap penduduk Mars kerana itu adalah cara mereka membuktikan kemampuan mereka. Mereka mampu bermaksud mereka berjaya! Mampu bermaksud hebat! Puas!

Jadi kepuasan penduduk Mars dimiliki dengan menyelesaikan sesuatu masalah itu sendiri tanpa berkongsi. Berkongsi bermaksud tak mampu! Selesaikan sendiri bermaksud hebat! Kerana penduduk Mars sentiasa mahu lebih hebat dari orang lain, lebih competent dari orang lain, lebih berjaya dari orang lain!

(Bagus bukan?)

Namun satu kelemahan penduduk Mars, jika mereka mempunyai masalah, mereka akan larikan diri ke dalam gua. Menyendiri…..

Kerana apa???? Kerana mereka mahu FOKUS dan selesaikan masalah itu SENDIRI! Ingat pegangan mereka? MAMPU BERMAKSUD HEBAT!

Mereka lari ke dalam ‘gua’ mereka bukan kerana takut ataupun mahu melarikan diri dari masalah. Tetapi lari untuk “face to face” dengan masalah.

Mereka mahu membuka gelanggang, bersilat bertikam, dengan yang namanya MASALAH. Jika sudah selesai, ‘sang masalah’ telah pun tamat riwayatnya, maka mereka akan keluar semula dari gua dan beramah mesra dengan kawan-kawan dan sanak saudara.

Jadi pengajaran dari cerita tersebut kata sang penulis John Gray, biarlah Martians (baca:lelaki) menyendiri ketika mereka mempunyai masalah kerana mereka sedang berusaha untuk menyelesaikan masalah mereka MELAINKAN mereka meminta pendapat dan mahu untuk ditolong. Mereka meminta pendapat dan mahu ditolong, sekali lagi diulang, pendapat dan pertolongan. BUKAN SOKONGAN DALAMAN MAHUPUN KASIHAN.

Kerana penduduk ‘bukan Mars’ (baca: Venus@perempuan), tidak cenderung pada persaingan dan kehebatan, mereka cenderung pada perasaan dan penghargaan. Kehidupan di planet mereka lain. Sangat berbeza…Mereka suka dihargai dan disayangi, mereka suka untuk berkongsi, dan jelas sekali berlawanan dengan sikap penduduk Mars ketika masing-masing berdepan dengan masalah dan konflik diri.

Teringat luahan ustaz hasrizal apabila beliau menulis artikel yang meminta pendapat dan masukan mengenai masalah yang berlaku disekitarnya, ‘penduduk bukan Mars’ akan memberikan kata-kata sokongan dan perasaan kasihan.

“Sabarlah ustaz… Ini semua ujian tuhan.”

Kata beliau, “orang bukan suruh kesian, orang bukan suruh ‘sabar’kan, orang nak masukan (input) dan penyelesaian!”

Melihat luahan ustaz itu, saya pula ingin mengatakan, “Sabarlah ustaz….”

Ha ha ha…=p

Yang jelas, walaupun para lelaki akan menyendiri ketika menghadapi masalah dan ujian, mereka tetap perlukan pertolongan dan bimbingan. Selalunya mereka akan mencari orang yang telah diyakini kehebatannya dan berkredibiliti, (supaya mereka tidak kelihatan ‘loser’ atau ‘tak mampu’) untuk meminta pendapat agar masalah berjaya diselesaikan. Namun, sebaik-baik pertolongan dan penyerahan segala harapan, adalah pada Tuhan Yang Menciptakan Insan.

Sudah terkenal kehebatannya, sudah terkenal kredibilitinya.

Kita tidak akan dikatakan ‘tak mampu’ jika kita rujuk masalah kepadaNya kerana semua makhluk BERGANTUNG KEPADANYA!

Tunduk Merendah Diri itu Bukti Mempunyai Hati

Ujian dalam diri insan, adalah diciptakan untuk ‘memanggil’ kembali insan kepada tuhan.

Tuhan menciptakan ujian supaya insan kembali mengingat tuhan

Tuhan menciptakan ujian supaya insan sedar diri dan mencari kebenaran.

Tuhan menciptakan ujian supaya insan membuat rintihan dan berserah harapan.

Tuhan menciptakan ujian….

Kerana tahu kita perlukan pertolongan…..

p/s: bila dah menulis, panjangla pulak! (thanks to makcik asmayanti kerana memberikan “Award sunshine” di blog beliau lantas memacu penulis mencoret sedikit cebisan di petang yang penuh kedamaian. Eceh~

Maaf lah ye, artikel lain plak yang tertulis lepas dapat award. Pasal 12 blog lain tu, saya serahkan pada sesiapa yang mahu membuatnya, buleh dop? Haha…)

Published in: on Mei 14, 2010 at 5:19 pm  Comments (9)  

Pasir : Antara Kaca dan Tanah Liat


Lelaki tidak menangis?

Perbualan hari ini bermula dengan kesugulan dan keraguan. Penuh penyesalan yang tidak keruan.

“Aji, aku nak cakap sikitla”, bisik sang teman nada keluhan.

“Kenapa? Ceritala kat aku. Meh cite meh…”, balas saya cuba menenangkan keadaan.

“Aku rasa tak bersemangatla nak bawak dakwah ni… Perangai aku tak elok, percakapan aku selalu menyakitkan hati orang…”

“Perangai tak elok? Yeke? Apa yang percakapan ko yang menyakitkan hati orang?”, terkejut mendengar aduan begitu keluar dari mulut sang adam yang sopan dan lembut orangnya…

“Tak tahulah… sedar-sedar esoknya dah tak nak kawan aku dah. Tak nak cakap dengan aku dah…”

“Aik? Perempuan ke? Terlebih sensitive kot…???”, cuba meneka dan menembak sahaja.

“Tak… Lelaki…”, ada riak kecewa dan sedih di kerut wajahnya. Saya faham benar perasaan dan jiwanya, tak sanggup memalukan dakwah dengan kekurangan dan kekhilafannya. Tidak mahu memalukan Islam dengan ketidaksempurnaan dirinya. Tetapi dia terlalu rapuh untuk itu….

Namun di suatu sisi lain kehidupan seharian…

“Apa yang mereka ingin aku ubahkan? Apa yang ingin mereka tegurkan? Mereka tidak tahu cara nabi dan sahabat bukan hanya dengan kelembutan. Setiap insan punya kegemaran, kalau tidak gemar dengan cara aku janganlah dengar apa yang aku cakapkan. Pergilah cari insan dakwah yang penuh kelembutan! Aku begini dengan matlamat dan tujuan, bukan sengaja berdondang sayang meminta pujian!”, tegas seorang teman penuh keyakinan.

“Bukan suruh jadi lembut dan tak kena cara, cuma jangan biar objek dakwah lari dari Islam kerana kekurangan dan kesilapan kita, itu sahaja…”, nasihat saya buat orang agama.

Manusia ibarat pasir.

Boleh dijadikan sekeras dan setajam kaca,

Boleh juga dijadikan selembut dan se’gemalai’ tanah liat.

Umat ISLAM umat pertengahan…

Tiada istilah ekstrimis dalam agama.

“Hari ini aku rasa lebih ‘feel’ untuk beribadat, aku mahu menambah bilangan sujud dan rakaat!”

“Kita harus berpuasa setiap hari untuk mendapat keredhaan dan ruh ilbadah yang sejati”

“Kita harus membayangkan nama-nama Allah sebelum kita menyuap makanan ke mulut supaya kita makan penuh rasa kesyukuran dan keinsafan tentang saudara-saudara kita yang kelaparan.”

“Jika kau tidak mampu menandingi cinta Allah padaku, janganlah mengharapkan cinta dari diriku”

“Nabi manusia paling agung pun beribadat dengan banyak, maka aku harus beribadat tanpa henti untuk mendapat kasih sayang Allah”

“Aku mahu berpuasa dan tidak mahu berbuka”

“Aku mahu beribadah dan tidak mahu tidur”

“Aku ingin mentauhidkan Allah dan tidak mahu kahwin”

Namun sesungguhnya nabi kita pernah bersabda,

“AKULAH ORANG YANG PALING TAKUT PADA ALLAH, namun aku juga tidur dan berkahwin, barangsiapa yang membenci Sunnahku, dia bukanlah dari kalanganku” – riwayat Muslim.

Berlebihan didalam ‘kekurangan’ juga tidak digalakkan. Apatah lagi yang sengaja meringan-ringankan.

“Solat yang wajib je dahla, yang lain kan sunat je…”

“Tidak perlulah kita menunjukkan kebaikan, bukankah Tuhan faham niat dan keikhlasan dalaman?”

“Orang-orang Palestin tak perlukan apa-apa pertolongan, cukuplah kita hanya sedekahkan doa harian”

“Nabi kan utusan tuhan, mana boleh lawan… Buat biasa-biasa dahla, tak payahla nak alim sangat”

“Kalau tuhan mahukan kebaikan dan kemenangan, tuhan mampu buat dengan sekelip mata, kita doa dan serahkan sahaja pada si Dia, apa yang nak di sibuk-sibukkan…”

“Syurga neraka kan dah ditentukan, apa yang nak dirisaukan. Kalau syurga, syurga juga. Kalau neraka, neraka juga, enjoy je la kehidupan selagi ada nyawa di badan.”

“Percayalah pada tuhan, kita pasti diberi kemenangan”

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka” QS 13:11

Setiap yang berlebihan itu pasti banyak keburukannya. Berlebihan dalam terasa, mahupun berlebihan dalam tidak terasa. Berlebihan dalam beramal, mahupun berkurangan dalam beramal.

Buat teman yang sedih dengan teguran tentang kekurangan dan kesilapan diri, anggaplah ia sebagai peringatan dan tauladan. Mungkin ada yang ‘gentleman’ dan berdepan memberi teguran, tapi mungkin juga ada yang ‘kasar’ dan suka memerli dalam menyampaikan. Namun itu semua lumrah dalam kehidupan insan, perlu diingatkan dan disampaikan.

Buat teman yang tidak selesa dengan teguran tentang kekurangan dan kesilapan diri, insaflah dengan bantuan iman. Jangan biarkan syaitan merasuk pemikiran, menghasut insan bangga dengan segala kelakuan.

ISLAM AGAMA PERTENGAHAN,

Semoga kita MERENDAH DIRI dalam ketinggian ciptaan, dan MENINGGI DIRI dalam mencontohi insan utusan!

Published in: on Mac 21, 2010 at 8:20 pm  Comments (4)  

Post Exam Syndrome


POST EXAM SYNDROME?

Uish, ape tu???

Ha, mari kite lihat secara overall case ni. Kalau nak buat mind mapping lepas ni pon boleh, terserah…=)

Definition : Syndrome of people right after the examination

Classification : – Right after exam

-Days after exam

-Weeks after exam

Etiology : Finish completing the exam ( both-successfully or badly).

Epidemiology : -Occur to people so-called “student”.

-More often in students who claim as a Muslim.

Sign & Symptom : * will be explain more in this article

Diagnosis : -Simple observation.

-Self confession.

-Whenever there are two or more of Sign & Symptom present.

Differential Diagnosis : -Post Success Syndrome

-Post Failure Syndrome

-Post Taubat Syndrome

Pathogenesis & Pathophysiology : * also will be explain later in this article

Treatment : Iman & Taqwa

Management : -Continuously follow up with Him, as-solah 5 times a day

-Life long treatment of prescription “Al-Quran dan Sunnah”

-Increase dosage of “doa” everyday.

Prognosis : Good provided patients with compliance

Jeng3…. familiar? Tidak mengapa, ia hanyalah acute disease je…still benign, and can be treated. Yang tak biase kenela biasekan dengan terms2 kesihatan ni ye? Penting untuk masa hadapan. Hehe…

Alhamdulillah, puji dan syukur dipanjatkan kepada Tuhan Yang Maha Pengasih kerana masih memberikan nyawa kepada kita. Setelah selesai satu bahagian dari peperiksaan, lega rasanya. Alhamdulillah…

Manusia di’define’ kan oleh Penciptanya sebagai lemah, lupa, jahil, dan pelbagai sifat ketidaksempurnaan yang lain. Perhatikan di setiap ayat al quran yang menggunakan perkataan ‘insan’, pasti akan diikuti dengan kata sifat di belakangnya.

“ Innal INSANA la fi KHUSRIN” al-asr 103:2

“ Wa khuliqol INSANU DHOI’FA” an-nisa’ 4:28

“Wa hamalahal INSAN. Innahu kana ZHOLUMAN JAHULA” al-ahzab 33:72

Insan-rugi

Insan-lemah

Insan-jahil

Insan-zalim

Justeru, dengan kesedaran segala sifat kelemahan dan ketidaksempurnaannya, manusia memohon pertolongan dan kekuatan dari Sumber Kekuasaan iaitu penciptanya-Tuhan.

Sedar ataupun tidak, itulah Fitrah manusia. Mahu kembali kepada tuhan. Tetapi seringkali kembalinya manusia kepada tuhan ini adalah disebabkan keperluan tertentunya yang ingin dipenuhi.

Ingin selamat dari bencana.

Ingin keluar dari kesusahan.

Ingin berlindung ketika dizalimi.

Ingin dibantu ketika susah.

Di waktu sebegini, ketaatannya bukan main. Keikhlasannya susah diragu. Amalnya bersungguh-sungguh.

Inilah Sign & Symptom penyakit ini…

Iman, amal, dan tawakkalnya kepada Allah Yang Maha Pengasih, Maha Pengampun, Maha Menerima Doa, ketika dalam kesusahan atau dalam waktu peperiksaan bukan kepalang. Amat bersungguh-sungguh, amat ikhlas, tetapi selepas itu…

Lupa…

Leka…

Gembira…

Bahagia…

Lalai…

TAK MENGENANG BUDI!!!

Itulah manusia. Sering terleka setelah mendapat nikmat. Diuji dengan sedikit kesusahan sedikit ujian, menangis mencari Allah meminta bantuan. Namun setelah itu, Allah dilupakan, rutin hidup kembali seperti dulu…

Solat jemaah tidak lagi di jaga…

Solat subuh tidak lagi di awak waktu…(di waktu peperiksaan, subuh awal waktu kerana tidak tidur selepas qiamullail)

Kembali malas untuk bertahajud…

Kembali malas untuk ‘berlama-lama’ di dalam solat…

Kembali malas untuk segala-galanya…

Bangunlah Ummat MUHAMMAD! Sedarlah kita tiada masa untuk kembali pada masa lampau. Istiqamahlah dengan ‘amalan ketika susah’, tingkatkanlah mutu ‘ibadah ketika exam’, kekalkanlah berharap dan berdoa ‘tawakkal sesudah exam’.

Sesungguhnya PRE EXAM SYNDROME [link di sini] adalah pemangkin terhebat untuk berubah dan istiqamah!!!

p/s: Artikel kitar semula, insafi diri yang sering lupa. Astaghfirullah…

Published in: on Mac 19, 2010 at 5:49 am  Comments (10)  

Kisah-kisah


Kisah 1

Dua orang mahasiswa melepak di tepi jalan setelah selesai mendengarkan kuliah sejam yang membosankan daripada seorang pensyarah muda….

Ah Seng : Eiy Mat, gua nak tanya samting la. Apsal mak bapak lu bagi nama Mat arr? (sambil membuat muka takde perasaan)

Mat : Oi, mak bapak aku bagi nama Muhammad la… Mat tu nama manje je…(tersengih-sengih menampakkan gigi kuning akibat merokok)

Ah Seng : Ooo…apsal tak panggil lu pakai nama Muhammad ? tu kan lu punye nabi ? tak bangga ke, the most influencial man in the history of mankind. Gua penah baca ada satu buku tulis pasal itu Muhammad.

Mat : Haha…pandai kau ek? Kau nak masuk islam ke baca-baca buku pasal Muhammad ni? Apsal tak baca quran skali terus? Hahaha…

(Mat bangun lantas mengambil beg galasnya bersedia untuk berjalan pulang)

Ah Seng : (Bangun dan mengikuti Mat dari belakang.) Apsal lu gelak bai? Gua suka baca buku, sukati gua la….Lu tak jawab soklan gua lagi. Apsal takde orang panggil lu Muhammad, and apsal lu gelak kalau gua baca quran? Tu kan buku jugak? Jangan risau, GUA TAKKAN MASUK ISLAMLA TENGOK PERANGAI LU NI…by the way, lu Islam ke? Haha…

Mat: Cakap biar berlapik brother, lu nak makan penumbuk gua ke….aku dah lama tak belasah orang ni…Aku tak nak dipanggil Muhammad sebab aku tak nak memburukkan nama nabi aku semata-mata perangai aku…tapi aku Islam dowh

Ah Seng : Lu Islam macam mana? Orang azan lu lepak je? Lu usha cd blue kat rumah gua selambe je? Lu crita lu ringan-ringan dengan lu punye awek selambe je?

Mat : Ai cina todi ni banyak pulak soal dia, aku sepuk jugak mamat ni karang… Tak kisahla aku buat apa pon, yang penting aku Islam. Ko apa tau ? Mati nanti masuk neraka jugak. ASAL AKU ISLAM, AKU BOLEH MASUK SYURGA, TAK MACAM KAU, KAPIR!!!!

(Mat berlalu meninggalkan Ah Seng sambil menahan marah yang membuak-buak apabila dikatakan tidak mengikut ajaran Islam dan mencontohi sikap nabi….)

—————————————————

Suasana 2

Seorang ‘saudara baru’ dari kalangan bangsa India cuba mendekati Ahmad untuk bertanyakan sesuatu tentang agama Islam yang baru dianutinya itu…

Arumugam Abdullah : (Menghulurkan tangan untuk bersalam) Assalamualaikum Ahmad, saya mau tanya sikit boleh ka?

Ahmad Bukhari : Waalaikumusalam… Silala, nak tanya apa ?

Arumugam Abdullah : Apa maksud nama Ahmad? Saya tak tahu mau bagi nama apa saya punya anak ni.

Ahmad Bukhari : Ooh… Ahmad maksudnya yang terpuji. Nama lain bagi nabi Muhammad yang disebut dalam quran. Sebenarnya kalau nama awak sebelum masuk Islam ini sudah baik maksudnya, kalau nama anak awak sudah baik, tak perlu pun untuk awak tukar nama. Tak diwajibkan pun untuk tukar nama kepada nama arab. Kalau semua orang Islam perlu tukar nama arab, nama orang melayu dulu-dulu macam Awang, Sameon, Bujang, pun perlu ditukarla… Kasihanla mereka-mereka yang ada SURNAME, terpaksa memadamkan nama bapa mereka hanya kerana masuk Islam. Islam tak memutuskan hubungan, Islam mengekalkan dan mengeratkan hubungan, itu yang nabi Muhammad ajar.

Arumugam Abdullah : Hmm, Alhamdulillah. Terima kasih Ahmad… Boleh saya tahu, kenapa Umat Islam berpecah dan bergaduh sesama sendiri?  Di masjid tadi pun ada yang bergaduh tentang berdoa selepas solat. Kenapa perlu bergaduh?

Ahmad Bukhari : Astaghfirullahal’azim… sedih mendengar umat Islam bergaduh sesama sendiri. Dalam al-quran surah annisa’ ayat 59,

Allah memberitahu :“Hai orang-orang yang beriman, taatlah kalian kepada Allah dan taatlah kepada Rasul dan kepada pemangku kekuasaan di antara kalian (ulil amri). Maka JIKA KALIAN BERSELISIH DALAM SUATU URUSAN, MAKA KEMBALILAH  KEPADA Allah (Al-Qur`an) dan Rasul (Hadith), jika kalian benar-benar beriman kepada Allah dan hari akhir. Hal itu lebih baik dan lebih bagus kesudahannya”. Jadi kita harus kembali pada ajaran agama kalau ada perselisihan…

Arumugam Abdullah : Apa maksud kembali pada agama? Mereka-mereka yang bergaduh itu semua kenal dan faham agama, apa yang kurangnya?

Ahmad Bukhari : Yang kurangnya, mereka kurang mencontohi nabi Muhammad. Mereka mungkin membaca quran tetapi kurang membaca hadith.

Arumugam Abdullah : Orang awam perlu baca hadith?

Ahmad Bukhari : Orang awam tak perlu baca hadith, mereka cuma perlu tiru cara nabi. Dan untuk nak tiru, kita kena TAHU terlebih dahulu cara nabi hiup, solat, bergaul, memimpin dan sebaginya dari hadith-hadith. Tiada alasan kalau MAHU. Kerana manusia yang mahu sesuatu pasti MAMPU. Dengan MENIRU NABI, itulah tanda seorang muslim sejati!

(terang Ahmad sambil mata bersinar-sinar menggenggam buku lima membuat muka yakin dan tersenyum.)

Arumugam Abdullah : Oh, terima kasih.. Semoga umat Islam kembali pada perintah Allah dan ajaran nabi selepas ini. Amiiin… Terima kasih ye, assalamualaikum….

Ahmad Bukhari : Waalaikumusalam…

(Mereka bersalam dan kemudian pulang ke rumah masing-masing)

———————————————————————-

Pengajaran

Kisah 1: Ada orang yang tidak kenal agama, mengaku beragama. Ada orang yang tidak kenal nabi, mengaku Umat Nabi dan ingin masuk syurga. Bercakap dengan selesa kalau ditegur marah menggila!!!

Kisah 2 : Ada orrang yang kenal agama, memalukan agama. Cara nabi tidak dikaji, cara ustaz dan tok guru dipuji-puji. Akhirnya, SEMUA umat manusia rugi!!!

~ Rabiul Awwal~

~Selamat MENGENAL DAN MENGIKUTI nabi!~

Published in: on Mac 5, 2010 at 6:03 am  Comments (6)  
%d bloggers like this: